ابر باران
آقا! بیا بخاطر باران ظهور کن/ ما را از این هوای سراسیمه دور کن/ آقا! بیا به حرمت مفهوم انتظار / اشعار ساده ی ما را مرور کن ...






رشید داودی

صفحه نخست
آرشيو وبلاگ
درباره :
پروفايل
ايميل مدير وبلاگ
صفحه خانگي شود

آخرين دلنوشته هاي " ابرباران
سلام بر حضرت عشق
شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
دلنوشته عرفه با کاروان خورشید و ماه
دلنوشته مهدوی در ایام ولادت مهدی (عج)
دلنوشته مهدوی در فاطمیه
سلامی به گرمی کوچه های تف دیده ی انتظار
شهادت امام کاظم علیه السلام
شکوائیه ی فراق در انتظار امام العشاق
گلایه در لیلة الرغائب با امام غائب
نجوای شبانه با امام زمان
در انتظار بهار حقیقی
آقاجان ! نیامدی و کهنسال‌هایمان مُردند...
در فراق یار: به روی حلقه و بالای دار می‌خنــدم
ندبه جمعه با طعم غدیر
دلنوشته های رمضان در فراق صاحب الزمان
شهادت امام موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام
درد دل با عمه امام زمان عجل الله تعالی فرجه
ثانیه های دلتنگی در ندبه های جمعه
غم در مناجات انتظار
بدنبال منتقم خون حسین علیه السلام

آرشيو وبلاگ



نويسندگان وبلاگ



صفحات وبلاگ
مبارزه با دروغ
مقالات مهدوی
ولایت فقیه از دیدگاه نویسنده





Powered by WebGozar

لينکدوني ابر باران
الف
امید
روز آنلاین
دل بیقرار
نگار آشنا
باب العلم
تنفس صبح
اندیشه قم
آپلود عکس
ترنم منتظر
بازمانده تنها
انتظار حجت
بازتاب آنلاین
یک منتظر...
تراوش اندیشه
علی رضا قزوه
دلباختگان ولایت
در هوای دوست
از خاک تا افلاک
سایت خبری آفتاب
الله سلطان یکتاست
وربک الغفور ذوالرحمة
دفتر مقام معظم رهبری
محبان الزهرا(سلام الله)
حضرت ولی عصر ( عجل )
مرکز تحقیقات استراتژیک
کمترین محب امام زمان عج
گل نرگس فدای رنگ و بویت
السلام علیک یا فاطمة الزهرا
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم
دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
ارادتمندان آیت الله العظمی وحید خراسانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
دفتر حفظ و نشر آثار آيت الله خامنه ای
دفتر دانش آموختگان حوزه علمیه قم
دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی
سایت جامع معاونت آموزش/ م.م.ح.ع.ق
القائم"عجل الله تعالی فرجه"
اگر تنهاترین تنهایان شوم باز خدا هست
سایت خبری و تحلیلی - بازیاب
مجمع تشخیص مصلحت نظام
دانشگاه معارف اسلامی قم
سایت خبری تحلیلی تابناک
نوشتارهاي قاسم روانبخش
.: رهگذری از دیار غربت :.
روزنامه جمهوري اسلامي
پایگاه خبری ورزش ایران
به کجا چنین شتابان؟
دانش سیاسی اسلام
قاصدکهای سوخته
تربیتی و اخلاقی
آسمان باران خدا
انتظار گل نرگس
اللهم عجل لولیک الفرج
من و دل دیوانه
حماسه قلم
یار خراسانی
گوهر مقصود
یک نفر طلبه
اخبار پارسیک
پایگاه حوزه
آسمانی ها
ترنم انتظار
نسیم نور
ماه جوانم
نرگسی
فقیر
صبر سبز
تا جمعه ظهور
العجل یا مولای یا صاحب الزمان عج
بوی باران عطر خاک
شکوفه سیب
غروب انتظار
رویای عشق
اسلام
کانون وبلاگهای مهدوی
کانون وبلاگ نویسان مذهبی
خلوت شبهای تنهایی
متی ترانا و نراک؟
خامنه ای زنده باد هاشمی پاینده باد
حرف دل
یک فنجان قهوه تلخ
منتظر ظهور
دل نوشته های یک دوست
دلنوشته های حمیدرضا نورهانی
شیعه بر حق است
هزار و یک تلنگر
زیبا آفرین
زمان ظهور
لبیک یا خامنه ای
استاذنا
رد پای ...
انعکاس
اشک
آسمانی ترین
گل نرگس
مهدی (عج)
پایگاه اطلاع رسانی استاد محمود امجد
معشوق محجوب
علی داودی
یاران سیدخراسانی
قلم دانش آموز
سیمای آفتاب
خیالی بر رخ خط
به نام او
زمزمه باران
تنهاترین
پایگاه خبری جماران
وب سایت رسمی سید حسن خمینی
ترنم
منتظر - 133
گل نرگس
وبلاگ افشین خرمی نیا
ستارگان خاکی
علیرضا جعفری - تسنیم - تبریز
هر یوسفی که یوسف زهرا نمی شود
مولا مهدی (عج) بیا
دل نوشته مصطفی سلیمانی
زیتون 3000
نغمه بلبل

  rss 2.0  



کلمات کلیدی
دلنوشته های جمعه ها)٥)
مهدی جان)٤)
جمعه ها)۳)
امام زمان)۳)
امام حسین علیه السلام)۳)
شعر)۳)
گل نرگس)۳)
الهی نامه)٢)
دلنوشته)٢)
نیمه ی شعبان)٢)
حجه الوداع)٢)
امام حسن مجتبی)٢)
دلم گرفته)٢)
جمعه های دلتنگی)٢)
انتظار در بهار)٢)
ماه رمضان)٢)
دعای عرفه در صحرای عرفات)٢)
کاروان حسینی)٢)
روز عرفه در صحرای عرفات)٢)
دلنوشته مهدوی)٢)
ماه ضیافت الهی)٢)
دل پاره پاره)٢)
نغمه ی دلنواز)٢)
سلام بر عشق)٢)
السلام علیک یا ام المصائب یا زینب!)٢)
امام زمان (عج) بهاری است)٢)
فاطمة‌ُ بَضعَةٌ‌ مِنِّی‌ مَن‌ آذاها فَقَد آذاِنی‌)٢)
امام زمان و فاطمیه)۱)
زینب علیهاالسلام؛ حامی جان امام زمان)۱)
میلاد عقیله بنی هاشم زینب کبری)۱)
نـوروز تـصنــعی)۱)
ستمگران فاطمه؛ لعنت شدگان خدا و پیامبر)۱)
ای امید سبز ما !)۱)
اعجاز توست در کربلا)۱)
از امام موسی بن جعفر)۱)
علی بن موسی الرضا علیه االسلام)۱)
ترور شخصیت امام)۱)
حوزه علمیه امام کاظم علیه‏السلام)۱)
اوضاع و شرایط آخر الزمان)۱)
ترانه ی انتظار)۱)
ظهور خورشید عالم تاب)۱)
عیدالله الاکبر)۱)
جمعه و عید غدیر)۱)
صاحب حقیقی غدیر)۱)
علی زمان مهدی صاحب زمان)۱)
ما امام زمان را خانه نشین کردیم)۱)
آیت الله بهجت (رحمه الله علیه))۱)
شوق گریه)۱)
عروسان حجله نشین به حسرتش بودند)۱)
عید نوروز و فصل بهار)۱)
الهی! حول حالنا الی احسن الحال)۱)
خدای بیت غزل‌های آسمانی‌ها)۱)
السلام علی ربیع الأنام و نضرة الأیام)۱)
مهتاب انتظار در شبهاى غیبت)۱)
عروس نام تو)۱)
اى باغ آرزوهاى من)۱)
خرداد ماه)۱)
درد دل با عمه امام زمان)۱)
السلام علیک یا بنت فاطمة الزهرا)۱)
عطر مسیحایی نرگس)۱)
بوسیدن بوییدن دیدن)۱)
چهاردهمین بدر آسمان خدا)۱)
بانو و غروب جمعه)۱)
ای قرآن ناطق و ای ناطق قرآن)۱)
پیک عشق)۱)
غروب جمعه گذشت و نیامدی)۱)
خـودت حسـاب بکـن، احـتـمـال آمـدنـــت)۱)
رجب و درهای گشوده آسمان)۱)
دلنوشته مهدوی در لیلة الرغائب)۱)
دلنوشته های)۱)
نماز شکسته)۱)
صدیقه شهیده)۱)
یاس شکسته)۱)
ماه قرآن و بندگی)۱)
ماه ولادتو شهادت)۱)
ماه عشق بازی بندگان با خداوند)۱)
سید خراسانی و رهبر عاشورایی)۱)
آیت الله جوادی آملی و مکارم شیرازی وصافی گلپایگانی)۱)
آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهید بهشتی)۱)
تخریب تهمت و افترا)۱)
دهه کرامت)۱)
کریمه آل فاطمه سلام الله علیها)۱)
فاطمه معصمه سلام الله علیها)۱)
سه شنبه های قم)۱)
کوثر فاطمی و زینب ثانی)۱)
جشن میلادامام ثامن و حجت ضامن)۱)
هشت هشت هشتاد و هشت)۱)
طوطیای شهر طوس)۱)
سلطان سرسر ارتضا حضرت علی بن موسی الرضا)۱)
کوثر منتظران امام زمان)۱)
آفخر الفقهاء حضرت آیتالله العظمی وحید خراسانی)۱)
منتقم خون حسین)۱)
درس خارج مسجد اعظم)۱)
ابالفضل العباس)۱)
روضه ی حضرت عباس)۱)
حجاج و انتظار امام زمان)۱)
صحرای عرفات)۱)
شنبه های تکراری)۱)
غروب خونین انتظار)۱)
میکده ی عشق بازی)۱)
میلاد امام زمان)۱)
مهدی فاطمه)۱)
تفرج)۱)
مستشهدین)۱)
حصار دل)۱)
چله نشینی)۱)
تسبیح مادرم)۱)
سرخ آبی)۱)
چینی تنهایی دل)۱)
قدم زنان)۱)
زیبای مطلق)۱)
ای که دستت میرسد کاری بکن)۱)
کریمه اهل بیت)۱)
مسافرت برای دلبر)۱)
آقای بی نشان ها)۱)
بهار حضور)۱)
سپیدار تنهایی)۱)
ابری ترین دل)۱)
انتخاب امام زمان)۱)
ندبه های فراق)۱)
چشم انتظاران)۱)
فتنه های بعد از انتخابات)۱)
مشتبه شدن حق و باطل)۱)
مشعر الحرام)۱)
شبهای تاریک)۱)
مهتاب دلها و امام قلبها)۱)
بوی پیراهن یوسف)۱)
گنبد طلا)۱)
دلتنگی هام)۱)
قمر بنی هاشم)۱)
امام خمینی)۱)
انتخابات ریاست جمهوری)۱)
امام هادی)۱)
علی النقی)۱)
مشهد الرضا)۱)
عید ولایت)۱)
محمد و علی علیهم السلام)۱)
حرم عسکریین)۱)
خمسه آل عبا)۱)
اهل کسا)۱)
حسنین)۱)
مشفق کاشانی)۱)
یه دل بیقرار)۱)
سرهای بریده روی نیزه)۱)
مجلس شراب)۱)
تشت طلا)۱)
رقیه سه ساله)۱)
دختر امام حسین علیهما السلام)۱)
حیدر کرار)۱)
داشت و نداشت)۱)
عشق به امام)۱)
راه رستگاری)۱)
ابن ابی الحدید)۱)
تنهاترین سردار)۱)
بهار بی بهار)۱)
ویلچر)۱)
دل دریا)۱)
ضامن آهو)۱)
کریم اهل بیت)۱)
فرزند زهرا)۱)
غدیر خم)۱)
غفلت از آقا)۱)
دلم هوای تو کرده)۱)
باسم رب المهدی)۱)
چرا نمی آیی؟)۱)
عزیز فاطمه)۱)
دلم هواتو کرده)۱)
خواهر امام رضا)۱)
غریب الغربا)۱)
عصر دلگیر)۱)
در و دیوار)۱)
ذوالفقار)۱)
کاروان عشق)۱)
بهار 87)۱)
کوچه باغ دل)۱)
عشق جاودانه)۱)
شب قدر)۱)
انفجار)۱)
حضرت معصومه)۱)
غروب جمعه)۱)
امام رئوف)۱)
استغفار)۱)
زینب کبری)۱)
ام المصائب)۱)
عشقبازی)۱)
امام رضا علیه السلام)۱)
غریبی)۱)
نیمه خرداد)۱)
امام علی علیه السلام)۱)
سلطان عشق)۱)
توبه)۱)
دعای ندبه)۱)
سنگ قبر)۱)
عید نوروز)۱)
انتظار)۱)
عاشقانه)۱)
ایران)۱)
گریه)۱)
فریاد)۱)
محبت)۱)
روز مباهله)۱)
مناجات)۱)
زیبا)۱)
لبخند)۱)
ظهور)۱)
عشق خدایی)۱)
غربت)۱)
غیبت امام زمان)۱)
سامرا)۱)
صاحب الزمان)۱)
زیارت)۱)
امام سجاد علیه السلام)۱)

لوگوي دوستان
وبلاگ فارسي

   

میلاد امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

هو الرئوف 

http://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gif http://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gif

زیارت نامه امام رئوف

اللهم صلِّ عَلی علِیِّ بنِ موسی الرّضا المرتضی

الإمام التقیّ النقیّ

و حجتِک عَلَی مَن فوقَ الأرضِ و مَن تحتَ الثَّری

الصّدیقِ الشَّهید

صلوةً کثیرةً تامةً زاکیةً متواصلةً متواترةً مترادفةً

کأفضلِ ما صَلّیتَ عَلَی أحدٍ مِن اولیائک

 

عید با سعادت میلاد

 شمس الشموس ، انیس النفوس ، سلطان سریر ارتضا ، آقا علی بن

موسی الرضا علیه السلام

را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای و تمامی شیفتگان خاندان عصمت و طهارت تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

 

 

 

دلنوشته:کبوتر حرم

 

وقتی که اسم امام رضا علیه السلام میاد حسی به ما دست میده که انگار اسم یکی از نزدیکانمون برده شده، گویی خیلی به ما نزدیکه ، خلاصه بگم حس خودمونی بودن بهمون دست میده و...

اما چرا؟

یه عمر آرزوی کربلا داشتیم ، براتش رو از پنجره فولاد امام رضا گرفتیم ، اما توی بین الحرمین عباس و حسین میگفتیم یا امام رضا و اشکمون در میومد و ...

اما چرا؟

یه عمر دلمون برای بقیع خون بود ، رفتیم ، دیدیم ، سوختیم اما باز هم

زمزمه ی همه توی بقیع یا امام رضا بود و ...

اما چرا؟ ...

ما ریزه خور خان رضاییم

 http://i31.tinypic.com/k2b59t.gif http://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gif http://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gifhttp://i31.tinypic.com/k2b59t.gif

آقا جون!

 

 

حسابی دلم برا حرم با صفات تنگ شده

دلم واسه نیمه شب های صحن گوهرشاد تنگ شده

عطش خوردن آب سقا خونتو دارم

گره خورده دلم بین شبکه های پنجره فولادت

دلم واسه نماز و دعای در بالا سر پر میزنه ...

مولا جان اینا همش بهونه هست چون دلم ... برا خودت تنگ شده

 

یادش بخیر

ضریح خورشید

ضریح

 

صـحـن حـرم از نـسـیم پر بود

  از پـرپـر "یـا کـریـم" پـر بود

خورشـیـد دوبـاره بـوسه مى زد

بـر چـهـره مـهـربـان گـنـبد

گـنـبـد پـر از آفـتـاب مـى شد

آهـسـته غـم مـن آب مـى شـد

رفـتـم طـرف ضـریـح او بـاز

تـا پـر شـوم از هـواى پـرواز

اطـراف ضـریح گـریـه هـا بود

دلـهـاى شـکـسـتـه و دعـا بود

از چـشـم هـمـه گلاب می ریخت

بـاران رضـا رضـا رضـا بـود

دل هـاى هـمـه ز بـارش اشـک

مـانـنـد کـبـوتـرى رهـا بـود

عـطـر گـل یـاس در دل مــن

عـطـر صـلـوات در فضـا بود

لب ها همه حرف و درد دل داشـت

بـا او کـه غـریـب آشـنـا بود

بـا یـک بـغـل آرزو و امـیــد

رفـتـم طـرف ضـریـح خورشید

رفـتـم طـرف ضـریـح روشن

در نـور و فـرشتـه گم شدم من

سید سعید هاشمى

 

این هم شرح حالی از امام :

اسم آن بزرگوار على و کنیه او ابو الحسن الثانی و لقب مشهور او رضا است. عمر مبارک آن حضرت پنجاه و پنج سال بود. (1) در یازده ذى القعده سال 148 هجرى به دنیا آمد (2) و در سال 203 هجرى (3) در آخر ماه صفر به دست مأمون عباسى مسموم و شهید شد.

مدت امامت آن بزرگوار بیست سال بود (4)، که تقریبا هفده سال آن را در مدینه، ملجأ عوام و منجى انام و معلم علما و مروج دین بود. سه سال آخر، او را از مدینه جبرا به طوس بردند و در طوس تا توانست از حریم دین حراست کرد تا سرانجام به دست مأمون شهید شد.

مقام علمى حضرت رضا(ع)
از متون اسلامى مى‏توان نتیجه گرفت که آن حضرت عالم بما سوى الله، واسطه فیض این عالم، معدن کلمات پروردگار، صندوق انوار الهى و خزینه علم خداوند متعال است. احتجاجات و مباحثات حضرت رضا(ع) با فرقه‏هاى مختلف در مجلس مأمون، مقام علمى آن حضرت را آشکار مى‏کند. چنانکه بارها مأمون مى‏گفت: ما اعلم احدا افضل من هذا الرجل على وجه الارض.

هیچ کس را در روى زمین داناتر از حضرت رضا نمى‏دانم
فرید وجدى در دایرة المعارف خود، در ذیل کلمه رضا مى‏گوید: «مأمون سى و سه هزار نفر از بزرگان طوایف و فرق مختلفه را جمع کرد و از آنان خواست که لایق‏ترین افراد را از میان خود انتخاب کنند تا ولایتعهدى را به او وگذارنماید. همه آن سى و سه هزار نفر، در على بن موسى الرضا اتفاق نمودند.»
در این باب از حضرت رضا(ع) مطلبى نقل است که مقام عبودیت آن بزرگوار را بر ما روشن مى‏کند . آن حضرت به دعبل خزاعى شاعر معروف عبایى داد و فرمود: «قدر آن را بدان که در این عبا هزار شب و هر شبى، هزار رکعت نماز خوانده است.»

آنان که حضرت رضا(ع) را از مدینه به طوس آوردند، همه از کثرت عبادت و تضرع و انابه و زارى وتهجد و مواظبت کامل آن حضرت در عبادت سخن گفته‏اند.

...

بقیه رو حتما تو ادامه مطلب بخونین

 


تواضع حضرت رضا(ع)
یاسر، خادم آن حضرت مى‏گوید: حضرت رضا همیشه با خدمه و کارگرهاى خود غذا مى‏خورد و دوست داشت که با آنها بنشیند و صحبت و درددل کند. بعضى از ناآگاهان به این کار حضرت ایراد مى‏کردند و حضرت مى‏فرمود: ان الرب تبارک و تعالى واحد و الأب واحد و الام واحدة و الجزاء بالاعمال. (5)

پروردگار، پدر، و مادر، یکى است و فضیلت فقط و فقط به کردار است.

ادب و اخلاق حضرت رضا(ع)
ابراهیم بن عباس که در مسافرت از مدینه تا طوس خدمت آن حضرت بوده است، چنین مى‏گوید : «ندیدم به احدى ظلم کند، هیچ وقت کلام کسى را قطع نمى‏کرد. هیچ حاجتى را رد نمى‏نمود .
پاى خود را مقابل احدى دراز نمى‏کرد و در مقابل احدى تکیه نمى‏داد و با هیچ کس سخن جسارت آمیز نمى‏گفت.» (6)

سخاوت حضرت رضا(ع)
قضیه‏اى که کلینى رحمه الله در این باره نقل کرده است، ذکر مى‏کنیم. راوى مى‏گوید: «با جمعى بسیار خدمت حضرت رضا بودیم که ابن سبیلى آمد و چنین گفت: یابن رسول الله! من دوست شما و پدران شما هستم. نفقه خود را در راه حج گم کرده‏ام. نفقه راه به من عنایت کنید، چون به خراسان رسیدم براى شما صدقه مى‏دهم، زیرا آنجا مکنت دارم. حضرت رضا(ع) داخل اتاق شده پس از چندى از بالاى در، دویست دینار به او داد و خواهش کرد برود و فرمود: لازم نیست صدقه بدهى. چون حضرت آمد، از ایشان پرسیدند: پول را از بالاى در دادید و خواهش نمودید که برود تا او را نبینید. فرمود: من خواستم ذلت سؤال را در صورت او نبینم.

آیا نشنیده‏اید که رسول اکرم فرموده است: صدقه پنهانى، معادل هفتاد حج است، و گناه آشکار موجب خذلان، و گناه پنهانى را خداوند مى‏آمرزد.» (7) آنچه نوشته شد، نمونه‏اى از فضایل حضرت رضا(ع) بود. ذکر این گونه فضایل براى حضرت رضا (ع) مقام و شأنى نیست.

بنابراین بهتر است که مقدارى از وقایع مسافرت جبرى آن بزرگوار از مدینه به طوس را ذکر کنیم:
ممالک اسلامى، بعد از مرگ هارون الرشید در طغیان بودند و شورشهاى فراوانى پدید آمد. هنگامى که مأمون برادرش را نابود کرد و توانست زمام امت اسلامى را به دست بگیرد، صلاح را در آن دید که سران ممالک اسلامى را جمع کند، تا بدینوسیله بتواند فتنه‏ها را خاموش نماید. پس سى و سه هزار نفر از بزرگان بلاد را به نام مستشار در مرکز جمع نمود، و ولایتعهدى را به طور جبر و تهدید به حضرت رضا واگذار کرد، و بدین وسیله توانست به ممالک اسلامى آرامش بخشد.

هنگامى که شورها فرو خفت، افرادى که به عنوان مستشار خوانده شده بودند، متفرق و بسیارى از آنان مورد بى‏مهرى و یا احیانا زندان و تبعید قرار گرفتند و کشته شدند. از جمله آن افراد که صلاح دانستند او را شهید کنند، حضرت رضا(ع) است. نکاتى که لازم به تذکر است :

1ـ حضرت رضا(ع) در موارد متعددى ذکر کرده که سفرش به خراسان، قبول ولایتعهدى و ورود به دستگاه مأمون بر ایشان تحمیل شده بود. (8) تشکیل مجلس عزا در مدینه موقع حرکت، گریه‏هاى آن بزرگوار در مکه و خدا حافظى با بیت الله قبل از موقع آمدن عمال مأمون، گریه‏هاى او کنار قبر جد بزرگوارش و خدا حافظى با او بعد از آمدن آنان، قبول نکردن مکرر ولایتعهدى تا آنکه تهدید مى‏شود و سپس قبول کردن آن مشروط بر اینکه در امور مملکتى هیچ دخالتى نکند، همه مبین این مطلب است که این جریان جبرا به حضرت رضا(ع) تحمیل شده است. (9
)
2ـ مأمون دستور داده بود که حضرت رضا را از راه فارس به مرو ببرند (10) و سفر ایشان حتى الامکان در شب صورت گیرد. آیا این دستور، خود دلیل بر این نیست که محبت اهل بیت در دلها جایى داشته و مأمون از اینکه حضرت رضا وارد شهرهاى پرجمعیت و شیعه نشین شود، در هراس بوده است، و یا نمى‏خواسته که حضرت رضا(ع) در دلها جایى باز کند؟
ممانعت مأمون از برگزارى نماز عید فطر توسط حضرت، (11) احتمال دوم را تأیید مى‏کند.

3ـ حضرت رضا از برخوردش با مأمون فوق العاده ناراحت بود، چنانکه هر وقت که از نماز جمعه باز مى‏گشت، با حالت خستگى از خداوند متعال طلب مرگ مى‏کرد.
آیا درخلوت حضرت رضا را زجر مى‏دادند؟ آیا اعمال منافقانه روى آن بزرگوار اثر مى‏گذارده است؟ آیا مطلب دیگرى بوده؟ نمى‏دانیم، ولى ناراحتى فوق العاده حضرت رضا(ع) از مسافرت امرى مسلم است.

4ـ آمدن حضرت رضا علیه السلام به مرو براى اسلام بسیار مفید بود، زیرا طوس براى بیگانگان میدان علم بود و اگر حضرت رضا در طوس نبود، کسى وجود نداشت که شبهات آنان را رفع کند و اگر آن شبهات رفع نمى‏شد، براى عالم اسلام خطرناک بود.

5 ـ حضرت رضا (ع) در بین راه به نیشابور رسیدند. نیشابور فوق العاده پرجمعیت و شیعه نشین بوده است. همه مردم به استقبال حضرت رضا(ع) آمدند و مى‏خواستند که آن بزرگوار خود را در میان مردم آشکار کند و براى آنان روایت بگوید. عقل و درایت حکم مى‏کند که حجت خداوند متعال در آن وضع حساس باید بهترین سوغات را به آنها عنایت کند.

حضرت رضا صبر نمود تا شوق مردم به نهایت رسید، پس از آن سر از هودج بیرون آورد و چنین فرمود:
حدثنى ابى موسى الکاظم عن ابیه جعفر بن محمد الصادق عن ابیه محمد الباقر عن ابیه زین العابدین عن ابیه الحسین عن ابیه على بن ابى‏طالب قال حدثنى رسول الله صلى الله علیه و آله قال حدثنى جبرئیل قال سمعت عن الله تعالى قال کلمة لا اله الا الله حصنى فمن قال لا اله الا الله دخل فی حصنى و من دخل فی حصنى امن من عذابى!

پدرم و او از پدرش تا به رسول اکرم واو از جبرئیل و او از خداوند متعال نقل کرد که خداوند فرموده است: کله لا اله الا الله، قلعه محکم من است و هر که در آن داخل شود، از عذاب من در امان است.
سپس حضرت سر را در هودج بردند و چند قدمى رفتند. دوباره سر را از هودج بیرون آوردند و فرمودند: بشرطها و شروطها و انا من شروطها. (12)
گفتن: لا اله الا الله که موجب سعادت است شرایط اساسى دارد، و یکى از شرایط اساسى آن من هستم، یعنى اقرار به ولایت.

جا دارد که چند کلمه‏اى درباره این روایت شریف بحث شود:
کلمه لا اله الا الله، اقرار به آن و عمل نمودن به آن، موجب سعادت است. کلمه لا اله الا الله در حقیقت همان اثر آن است. همان کتابى است که مایه سعادت جامعه بشرى است، ولى از نظر قرآن، کلمه لا اله الا الله منهاى ولایت، ناقص و بلکه هیچ است.

پروردگار عالم وقتى امیر المؤمنین(ع) را به ولایت منسوب نمود، آیه اکمال را فرو فرستاد : الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا. (13)

در این روز کامل نمودم براى شما دین شما را و اتمام نمودم براى شما نعمت خود را و راضى شدم که اسلام ـ توأم با ولایت ـ دین شما باشد.

قبل از نصب امیر المؤمنین به ولایت، آیه تبلیغ به پیامبر چنین خطاب مى‏کند:
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته. (14)
اى پیامبر! آنچه را به تو نازل شد ـ نصب امیر المؤمنین به ولایت ـ به مردم بگو و اگر تبلیغ نکنى ، رسالت خود را نرسانیده‏اى.

حضرت رضا با جمله شرطها و شروطها همان آیه اکمال و آیه تبلیغ را یاد آورى مى‏کند و مى‏فرماید : شرط اساسى کلمه لا اله الا الله، ولایت است.

چیزى را که باید متوجه باشیم، معنى و حقیقت ولایت است. ولایت از نظر لغت، معانى متعددى دارد و از جمله به معنى دوست هم آمده است همه باید اهل بیت را دوست بدارند، و محبت اهل بیت نعمت بزرگى است، چنانچه بغض اهل بیت خذلان بزرگى است. سنى و شیعه این روایت را از پیامبر گرامى نقل مى‏کنند که فرمود: الا من مات على حب آل محمد مات شهیدا الا و من مات على حب آل محمد مات مغفورا له، الا و من مات على حب آل محمد مات تائبا، الا و من مات على حب آل محمد مات مؤمنا مستکمل الایمان، الا من مات على بغض آل محمد مات کافرا، الا و من مات على بغض آل محمد لم یشم رائحة الجنة. (15)

«آگاه باشید کسى که با محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است. آگاه باشید کسى که با محبت آل محمد بمیرد، آمرزیده است. آگاه باشید کسى که با محبت آل محمد بمیرد، آمرزیده است . آگاه باشید کسى که با محبت آل محمد بمیرد، مؤمن کامل مرده است. آگاه باشید کسى که با بغض آل محمد بمیرد، بوى بهشت به دماغ او نمى‏رسد.»

و از جمله معانى ولایت، سرپرستى است. کسى که سرپرست دل او على بن ابى‏طالب (ع) باشد، ولایت دارد. کسى که از صفات رذیله مهذب شده باشد، ولایت دارد. کسى که سرپرست دلش طاغوتهاى برونى و درونى، شیطانهاى درونى و برونى، هوى‏ها، هوسها، آمال و آرزوهاى بیجا باشد، کسى که هواى او، عقیده شخصى او، خواست او مقدم برخواست اهل بیت باشد، بى‏ولایت بلکه بى‏محبت به اهل بیت است. از این جهت است که امام سجاد(ع) مى‏فرماید: «ولایت و محبت بدون متابعت معنایى ندارد. کسى که خداوند متعال را معصیت کند و با این وصف اظهار محبت خدا کند، اظهار او بیجا است و از عجایب روزگار است.» از این جهت مى‏توان گفت که معناى اول و دوم ولایت به یک معنى مى‏رسد، ولایت اهل بیت ادامه ولایت خداوند متعال است. خداوند متعال مى‏فرماید : الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الى النور... اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون . (16) .

«خدا سرپرست افراد مؤمن است. آنان را از تاریکیها ـ تاریکى کفر و ضلالت تاریکى هوى و هوس، تاریکى صفات رذیله، تاریکى شیطانهاـبیرون مى‏برد به سوى نور ـ نور ایمان، نور خدا، نور صفات خوب، نور ولایتـ و سرپست کافران طاغوت استـطاغوت هوى و هوس، طاغوت درون و برون، طاغوت صفات رذیلهـ آن طاغوتها آنان را از نور به تاریکیها مى‏برند و سرنوشت آنان آتش همیشگى است.»
و این است معنى روایت حضرت رضا(ع) که فرمود است: «کسى که داخل در لا اله الا الله شود، سرپرست دلش الله باشد ـ عقیده‏اش، عملش، گفتارش و کردارش، نمایانگر این است که تأثیرى در عالم جز از ناحیه الله نیست ـ و ادامه آن سرپرستى ولایت باشد، در قلعه محکم خداوندى است.» بنابراین باید گفت که حضرت رضا(ع) به یک جمله تمام ایمان، تمام سعادت، تمام قرآن و تمام سنت را عرضه کرده است.

نظیر همین جمله با شرحى که داده شد از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است.
چون آیه شریفه و انذر عشیرتک الاقربین، (17) یعنى: خویشان نزدیک خود را سنجش کن.» نازل شد، پیامبر(ص) بزرگان قریش را دعوت کرد و فرمود :
«اگر یک جمله بگویید، سعادتمند خواهید شد. بگویید لا اله الا الله و هر که اول بگوید بعد از من وصى من است.» اول کسى که جواب آن حضرت را داد، امیر المؤمنین (ع) بود.
حضرت رسول سه مرتبه کلام خود را تکرار کرد و جز امیر المؤمنین کسى جواب نداد.پیامبر اکرم در همان جلسه فرمودند:« على، بعد از من وصى و جانشین من است.» (18) این کلام با کلام فرزندش حضرت رضا شباهت دارد.

در خاتمه، قسمتى از قصیده دعبل را که در مرو براى حضرت(ع) خوانده است، یادآور مى‏شویم . قصیده بسیار مفصل است و صاحب کشف الغمه همه آن را ضبط نموده است. چند بیتى از آن را اینجا مى‏آوریم. دعبل خدمت حضرت رسید و اشعارش را خواند تا بدین جا رسید:

افاطم لوخلت الحسین مجدلا
و قد مات عطشانا بشط فرات
اى فاطمه! کاش با حسینت در کربلا بودى، که در کنار نهر فرات تشنه جان داد.
تا اینکه رسید به قبر موسى بن جعفر(ع) در بغداد و چنین گفت:
و قبر ببغداد لنفس زکیة
تضمنها الرحمن فی الغرفات
اى فاطمه! از قبر بیرون آى و گریه کن، براى قبرى که در بغداد است قبر نفس پاکى که انوار رحمانى آن را فرا گرفته است.
حضرت رضا فرمود: دعبل! من هم شعرى مى‏گویم، همین جا آن را درج کن.
و قبر بطوس یا لها من مصیبة
الحت على الأحشاء بالزفرات
إلى الحشر حتى یبعث الله قائما
یفرج عنا الغم و الکربات

فاطمه! گریه کن براى قبرى که به طوس است. دل او را غصه‏ها پاره پاره کرده است. این غصه‏ها ادامه دارد تا روز قیامت، نه بلکه، تا قیام آل محمد که همه غمها و غصه‏هاى اهل بیت را مى‏زداید.
دعبل مى‏گوید: یابن رسول الله! ما در طوس از شما اهل بیت قبرى سراغ نداریم.
حضرت فرمودند: آن قبر من است، زمانى نخواهد گذشت که من در طوس مدفون مى‏شوم. هر که مرا زیارت کند، در بهشت با من است و از این جهان آمرزیده خواهد رفت. (19)

دعبل ادامه مى‏دهد:
خروج امام لا محالة واقع
یقوم على اسم الله و البرکات
یمیز فینا کل حق و باطل
و یجزی على النعماء و النقمات

قیام پیشوا ـ امام ـ قطعا واقع مى‏شود با نام خدا و با فیض و برکات خدا مى‏آید. حق و باطل با وجود او در میان مردم ظاهر مى‏شود و خوبان و بدان به جزاى کردارشان خواهند رسید .
چون به اینجا رسید، حضرت رضا بلند شد و براى احترام دست روى سر نهاد و سر فرود آورد، گریه کرد و فرمود: دعبل این امام را مى‏شناسى؟ دعبل گفت: مى‏دانم که امامى از شما قیام مى‏کند و به دست او پرچم اسلام روى زمین افراشته مى‏شود و عدالت اسلامى، سرتاسر جهان را مى‏گیرد. فرمود: دعبل، امام بعد از من، محمد پسر من است و بعداز او پسرش على است و بعد از پسرش حسن و بعد از حسن پسر او حجت، قام آل محمد منتظر مطاع است. منتظر است در غیبت، مطاع است وقت ظهور.او است که جهان را از عدالت انباشته مى‏کند، پس از آنکه از ظلم انبوه بود. سپس حضرت صد دینار و یک لباس به دعبل عنایت کردند. (20)

چون دعبل به قم آمد، هر دینارى را از او صد دینار خریدند و هرچه کردند که لباس را به هزار دینار از او بخرند نداد، ولى چون از قم بیرون رفت، بعضى از اهل قم لباس را به زور از او گرفتند. (21)
در خاتمه اشاره‏اى به حضرت معصومه سلام الله علیها مى‏کنیم: بانویى که شأن و مقامى عالى نزد خداى متعال دارد. بانویى که دختر امام، خواهر امام و عمه امام است. بانویى که برکات حوزه علمیه قم از گذشته تا به حال، به واسطه وجود مکرمه او است. بانویى که حضرت رضا (ع) درباره‏اش فرموده است: «هر که او را زیارت کند، بهشت براى او واجب است.» (22)

این بانو در سال 183 هجرى متولد شد، و چون برادر بزرگوارش به مرو برده شد، براى زیارت برادر از مدینه حرکت نمود! و چون به قم رسید، بیمار شد. چند روزى بیمار بود تا سرانجام در قم از دنیا رفت. سال وفات ایشان 201 از هجرت است. (23) پس سن مبارک ایشان تقریبا هیجده سال است. در زیر گنبد آن بانوى محترمه چند نفر از دختران و نوه‏هاى امام جواد(ع) مدفونند. (24) از بزرگان و کملین و اصحاب ائمه طاهرین علیهم السلام در قم، فراوان مدفون شده‏اند.

 
----------------------------------
پى‏نوشتها:
1)اصول کافى، ج 1، ص .486
2)اصول کافى، ج 1، ص .486
3)اصول کافى، ج 1، ص .486
4)اصول کافى، ج 1، ص .492
5)کافى، ج 8، ص .230
6)اعلام الورى، ص .314
7)مناقب ابن شهر آشوب، ج 4 ص 360 و .361
8)امام رضا علیه السلام در پاسخ احمد بن محمد بزنطى مى‏نویسد: «...و اما اینکه اجازه ملاقات خواسته‏اى، آمدن نزد من دشوار است، و اینها اکنون بر من سخت گرفته‏اند، و فعلا برایت ممکن نیست، انشاء الله بزودى ملاقات میسر خواهد شد.» نقل از حیاة الامام الرضا علیه السلام، ص 315 و رجال ممقانى، ج 1، ص 97 و عیون الاخبار، ج 2، ص .212
9)در کتاب حیاة الامام الرضا آمده مأمون در پاسخ درباریان و گروهى از عباسیان راجع به ولایتعهدى چنین گفت: این مرد از ما پنهان و دور بود و براى خود دعوت مى‏کرد. ما مى‏خواستیم او را ولیعهد خویش قرار دهیم تا دعوتش براى ما باشد، و به سلطنت و خلافت ما اعتراف نماید، و شیفتگان او دریابند که آنچه او ادعا مى‏کرد در او نیست، و این امر ـخلافتـ مخصوص ماست نه او! و ما بیمناک بودیم اگر او را به حال خود باقى‏گذاریم، آشوبى براى ما برپا سازد که نتوانیم جلوى آن را بگیریم... «عیون اخبار، ج 2، ص 170 و بحار، ج 49، ص 831».
10)اصول کافى، ج 1، ص .489
11)اصول کافى، ج 1، ص 489 ـ490، ارشاد مفید، ص 314ـ .213
امام رضا علیه السلام به برخى از یاران خود درباره مأمون فرمود: به گفتار او مغرور نشویدو فریب نخورید. سوگند به خدا کسى جز مأمون قاتل من نخواهد بود، اما من ناگزیرم شکیبایى ورزم تا وقت در رسد.
«بحار، ج 49، ص 891» شاهد بر فریبکارى مأمون رجاء بن ابى‏الضحاک (فرستاده مخصوص مأمون) است که گفت: مأمون مرا مأمور کرد به مدینه بروم و على بن موسى الرضا علیهما السلام را حرکت دهم و دستور داد روز و شب مراقب او باشم و محافظت او را به دیگرى وانگذارم (نقل از اصول کافى، ج 1، ص 498.)
12)عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 131 ـ .134
13)مائده، قسمتى از آیه 3، در غایة المرام در باب 39 شش حدیث از احادیث اهل سنت نقل شده است که این آیه در روز غدیر خم که پیغمبر خدا على علیه السلام را به امامت معرفى کرد، درباره على علیه السلام نازل شده و در بیشتر آنها است که پیغمبر گفت: «الله اکبر على اکمال الدین و تمام النعمة و رضى الرب برسالتى و الولایة لعلی» نقل از کشف الاسرار، ص .136
14)در الغدیر، ج 1 از ابن ابى‏حاتم و ابن مردویه و واحدى نیشابورى از ابو سعید خدرى و حافظ حاکم حسکانى در شواهد التنزیل از ابن عباس و جابر انصارى و ابو اسحاق حموینى در فرائد السمطین، قاضى شوکانى در تفسیر خود فتح القدیر از ابن مردویه و او از ابن مسعود نقل مى‏کند که این آیه در روز غدیر نازل شده و دلالت بر ولایت و جانشینى على علیه السلام دارد. نقل از کتاب «پرتوى از امامت و ولایت».
15)تفسیر کبیر فخررازى، ج 27، ص 166، کشاف زمخشرى، ج 4، ذیل آیه 32 شورى، نقل از کتاب ولاء و ولایتها تألیف شهید استاد مرتضى مطهرى(ره).
16)سوره بقره، .257
17)شعراء/ .214
18)همین قضیه «انذار عشیره» را که ذکر کردیم، طبرى در جزء ثانى از کتاب تاریخ الامم و الملوک به طرق مختلفه مذکور داشته و تاریخ طبرى از تواریخى است که علماء فن تواریخ و سیر از آن مدحها کردند... و علاوه بر طبرى جمع کثیرى از بزرگان محدثین و مورخین و اهل سیر این قضیه را نقل کردند، مثل: ابن اسحاق و ابن ابى‏حاتم و ابن مردویه و ابى‏نعیم و بیهقى در سنن و دلائل خود و ثعلبى در تفسیر کبیر و ابن اثیر در جزء ثانى این قضیه را از مسلمات دانسته و... «نقل از کشف الاسرار، ص 151 ـ 152 تألیف امام خمینى قدس سره» .
19)اعلام الورى، ص .329 330
20)اعلام الورى، ص .33
21)اعلام الورى، ص 330 مناقب ابن شهرآشوب، ص .339
22)عوالم، ج 21، ص 331، ثواب الاعمال، ص 124، ج 1، کامل الزیارات، ص 324 ـ وسائل، ج 10، ص 451 «سعد بن سعد از امام رضا علیه السلام راجع به فاطمه دختر موسى بن جعفر علیهما السلام پرسش نمود. حضرت فرمود: من زارها فله الجنة» امام صادق علیه السلام فرمود: زیارت او با بهشت برابرى مى‏کند، یعنى زائرش به بهشت مى‏رود. (بحار، ج 2، ص 267 المستدرک، ج 2، ص 227، ج 1) و نیز امام رضا علیه السلام فرمود من زاارها عارفا بحقها و جبت له الجنة: هر که او را زیارت کند در حالى که به حق او شناخت و معرفت داشته باشد، بهشت بر او وجب مى‏گردد. (عوالم، ج 21، ص 330) امام جواد علیه السلام فرمود: هر که قبر عمه‏ام را در قم زیارت کند، به بهشت خواهد رفت. عوالم، ج 21 ص 331) محدث قمى(ره) در منتهى الآمال، ج 2 در بخش احوالات حضرت معصومه علیها السلام مى‏نویسد: قاضى نور الله ره در مجالس المؤمنین فرموده از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است که گفت: «آگاه باش به درستى که از براى خدا حرمى است و آن مکه است و از براى حضرت رسول صلى الله علیه و آله حرمى است و آن در مدینه است و از براى امیر المؤمنین علیه السلام حرمى است و آن کوفه است. آگاه باش به درستى که حرم من و اولاد بعد از من قم است، آگاه باش: به درستى که قم کوفه صغیره است، و همانا از براى بهشت هشت در است، سه در آنها به سوى قم است و وفات کند در قم زنى که او از اولاد من باشد و نام او فاطمه دختر موسى علیه السلام است، که داخل مى‏شوند به سبب شفاعت او شیعه من جمیع ایشان در بهشت.»
23)وسیلة المعصومیة، ص .66
24)مانند زینب و ام محمد و میمونه دختران حضرت امام جواد علیه السلام و بریهه دختر موسى مبرقع و... «منتهى الآمال، ج 2».
زندگى چهارده معصوم (علیهم السلام) صفحه 127