تمام روز های هفته را به انتظار جمعه ام

ضمن معرفى آخرین حجت الهى اصل مسئله غیبت آن حضرت را بیان مىکنند. از »اصبغ بن نباته« نقل شده است که مىگوید:
روزى به حضور على
بنابىطالب(ع) رسیدم آن حضرت را غرق در اندیشه دیدم در حالى که از این وضع بسیار متعجب بودم [چون حضرت را هرگز در آن حال ندیده بودم] عرض کردم: یا امیرالمؤمنین مگر اتفاقى افتاده است که اینگونه نگران و غرق در دریاى تفکّر به نظر مى
رسید؟
حضرت على(ع)، در پاسخ فرمودند: درباره فرزندى که ب
عدها از نسل من به دنیا خواهد آمد فکر مىکنم. او یازدهمین فرزند من است. او مهدى ما اهل بیت است که زمین را پس از پر گشتن از ظلم و ستم و تباهى با عدل و داد پر خواهد ساخت. امّا پیش از آن براى او یک دوره غیبتى هست که عده زیادى از مردم در این دوره از حق و صراط مستقیم منحرف مى
شوند.3
در گام بعدى على(ع) به طولانى بودن دوره غیبت امام عصر(ع) و مشکلات و گرفتاریهاى آن مى
پردازند. به عنوان نمونه در یک مورد مى
فرمایند:
در دوره غیبت امام غایب مردم از حدود و چارچوب احکام شرع خارج خواهند شد و بسیارى از آنها گمان خواهند کرد
که حجت الهى از دنیا رفته و امامت پایان پذیرفته است ولى سوگند به خدا در چنین دورهاى حجت خدا در بین مردم و در کوچه و بازار آنها در حال رفت و آمد خواهد بود و وى حرفهاى مردم را خواهد شنید... او مردم را خواهد دید ولى آنها تا زمان معینى که خداوند مقرر کرده است
قادر به دیدن آن حضرت نخواهند بود.4
همینطور در این باره به مناسبت دیگرى مى
فرمایند:
دوره غیبت امام مهدى(ع) به قدرى طولانى خواهد بود که انسانهاى بى
خبر از مصالح و حکمتهاى الهى از ظهور آن حضرت مأیوس خواهند شد و در اثر ناامیدى از ظهور منجى عالم بشریت حتى این جمله را به زبان خواهند آورد که: خداوند عالم نیازى به آل محمد(ص) ندارد؛ یعنى اگر از آل محمد(ص) کسى در روى زمین بود تا کنون باید قیام مىکرد و به این نابسامانیها و بىعدالتیها پایان مى
داد.5

2. علل و حکمتهاى غیبت امام زمان
از آنجا که عالم براساس یک نظام علّى و معلولى اداره مى
شود لذا همه وقایعى که در آن به وقوع مىپیوندند داراى علت و حکمت بهخصوصى هستند. در این راستا وقتى به منظور معلوم شدن علت غیبت امام عصر(عج) به بررسى روایات مىپردازیم به روایات زیادى برمىخوریم که در ضمن آنها تصریح شده است که فلسفه واقعى غیبت آن حضرت براى بشر معلوم نیست. امّا در عین حال در تعدادى از روایات از حکمتهاى غیبت سخن به میان آمده است. به عنوان مثال در بعضى از آنها (از امورى چون امتحان و آزمایش مردم، حفظ جان امام(ع) در امان ماندن از بیعت با ستمگران، فراهم شدن زمینه انجام وظایف و... به عنوان عوامل غیبت امام مهدى(ع) یاد مىشود.
در مجموعه روایتهایى که از حضرت على(ع)، نقل شده است به برخى از حکمتهاى غیبت اشاره شده است که از جمله آنهاست:

2-1. در امان ماندن از بیعت با ستمگران
بر طبق یک روایت، على
بن ابىطالب(ع) مى
فرمایند:
موقعى که قائم [
حضرت مهدى(ع)]، قیام کند بیعت کسى در گردن (ذمه) او نخواهد بود و به همین جهت است که تولد او به صورت مخفى صورت خواهد گرفت و بعد نیز وجود مبارکشان غایب خواهد شد.6

2-2. مشخص شدن گمراهان
یکى از راههاى تشخیص قوت ایمان و میزان پایبندى افراد به تعالیم اولیاى الهى، عملکرد آنها در دوره غیبت رهبران الهى است. به عنوان مثال وقتى حضرت موسى(ع) به امر الهى حدود چهل روز براى مناجات در کوه طور اقامت کرد اغلب مردم به خاطر نداشتن ایمان و یقین کافى فریب سامرى را خوردند و از آیین الهى دست کشیدند. در اشاره به این سنت الهى امام على
بن ابىطالب(ع) در روایتى پس از اشاره به وجود مبارک امام مهدى(ع) اضافه مى
کنند:
آن حضرت از چشم مردم نهان خواهد شد تا مردمان گمراه از غیر گمراهان مشخص شوند.7

2-3. ستم و ظلم مردم به خودشان
على(ع) آنجا که از لزوم وجود حجت الهى در نظام هستى سخن مى
گویند به م
سئله غیبت حجت الهى و علت آن با این تعابیر اشاره دارد:
اى مردم! بدانید که زمین هرگز از حجت الهى خالى نمى
ماند. امّا پروردگار عالم مردم را به خاطر ظلم و ستمى که مرتکب مىشوند و همینطور به جهت زیادهرویهایى که در حق خود انجام مىدهند به زودى از دیدن حجت خودش
[امام مهدى(ع)]، محروم خواهد ساخت.8

2-4. به جهت ستم به فرزندان على(ع)
حضرت على بن ابى
طالب(ع)، در روایتى به مناسبتى از وقایع غیبت و پیشامدهاى آن سخن مىگویند و وقایع مربوط به آن دوران را به حوادثى که براى قوم حضرت موسى(ع) رخ داده است تشبیه و تصریح مىکنند که سرگردانى و تحیر مسلمانان در زمان غیبت حضرت مهدى(ع) چندین برابر سختتر و بیشتر از دوران سرگردانى و تحیر قوم حضرت موسى(ع) خواهد بود. آنگاه در اشاره به علت این پیشامد مى
فرمایند:
شما به خاطر ظلم و ستمهایى که بر فرزندان من خواهید کرد به این مسئله و سختیهاى
آن دچار خواهید شد.9
قابل ذکر است با وجود تصریح امام(ع) به این موضوع، مردم در اثر غرق شدن در دنیا و زخارف آن چند سال بعد از شهادت على(ع)، امام حسن(ع)، و امام حسین(ع)، را به آن وضع رقّت
بار به شهادت مىرسانند و ائمه بعدى را نیز مسموم مىکنند و در نتیجه اینکار وقتى نوبت به آخرین حجت الهى مىرسد خداوند، ایشان را به خاطر لطفى که بر بندگان خود دارد (علىرغم ناسپاسى آنها) در پس پرده غیبت جهت هدایت مردم و حفظ نظام هستى ذخیره مى

/ 20 نظر / 17 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سرور

اللهم عجل لولیک الفرج امین [گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]

منتظر

با سلام و دعای خیر در صورت تمایل و صلاحدید ، راه گم کرده ای را راهنمائی کنید ، خداوند پاداش نیکوکاران به شما عنایت فرماید ، درضمن از مطلب زیباتون هم فیض بردیم . [گل]

امید

سلام به روزم بدو تا سرد نشده اصلآمعلومه کجایی؟

بورقانی

سلام برادر خوبم ! بسیار زیبا و دل نشین مثل همیشه [گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل] در پناه خدای مهربان باشید التماس دعا [خداحافظ]

خادمين خديجه كبري

با سلام [گل] مسلمانان مسلمانان چه باید گفت یاری را که صد فردوس می​سازد جمالش نیم خاری را [گل] مکان​ها بی​مکان گردد زمین​ها جمله کان گردد چو عشق او دهد تشریف یک لحظه دیاری را [گل] خداوندا زهی نوری لطافت بخش هر حوری که آب زندگی سازد ز روی لطف ناری را [گل] چو لطفش را بیفشارد هزاران نوبهار آرد چه نقصان گر ز غیرت او زند برهم بهاری را [گل] جمالش آفتاب آمد جهان او را نقاب آمد ولیکن نقش کی بیند بجز نقش و نگاری را [گل] جمال گل گواه آمد که بخشش​ها ز شاه آمد اگر چه گل بنشناسد هوای سازواری را [گل] اگر گل را خبر بودی همیشه سرخ و تر بودی ازیرا آفتی ناید حیات هوشیاری را [گل] به دست آور نگاری تو کز این دستست کار تو چرا باید سپردن جان نگاری جان سپاری را [گل] ز شمس الدین تبریزی منم قاصد به خون ریزی که عشقی هست در دستم که ماند ذوالفقاری را [گل] به روز هستيم . [گل] يا حق [گل] [گل]

طلوع

سلام وبلاگ نویس بزرگوار ! درود بر شما مطلب عالی بود بندگانیم و به درگاه خدا آمده ایم چون فقیران به تمناى نوا آمده ایم ما كه گِرد یكى خانه طوافى داریم به گِدایى به سرِ خوان خدا آمده ایم ما نه مشتاق به سنگیم و نه وابسته به گِل به وصال تو به سر نى كه به پا آمده ایم آرزومندى و درویشى و بى سامانى جمع در ما و به امید غنا آمده ایم كوله بار گنه از كوه صفا سنگین تر خالى از غیر و در این جا به پناه آمده ایم از سر خاكِ غریب حَسَن و امّ البنین خون جگر، شِكوه كنان، سوى خدا آمده ایم تا بگوییم گلستان خزان است بقیع از اُحد، وز سر قبر شهدا آمده ایم من آپم با مطلب جدید اگر شما به وبلاگ من سر بزنید خوشحال میشم . برای خوشنودی امام زمان ع صلوات بلند بفرستید و برای حضور ایشان دعا کنید . التماس دعا

منتظر

من عاشقانه با قلمم عکس انتظار...........هر روز بهر آمدنت می کشم بیا با مطلب(آرماگدون ، صهيونيسم و پروتستانتيزم ) به روز هستم.[گل]

منتظر

من عاشقانه با قلمم عکس انتظار...........هر روز بهر آمدنت می کشم بیا با مطلب(آرماگدون ، صهيونيسم و پروتستانتيزم ) به روز هستم.[گل]

امید

سلام نه شرم وحیا نه عار داریم از تو اما گله بیشمار داریم از تو ما منتظر تو نیستیم آقا جان تنها همه انتظار داریم ازتو اقا جون میبینی ما چقدر بدیم